Translate

tirsdag 8. mai 2012

Stressmestring

Denne fant jeg på nett i går.
Stressmestring er noe som opptar meg veldig om dagen, så derfor vil jeg dele den her:


En lærer holdt en forelesning om stressmestring da han hevet et glass vann og spurte, «Hvor tungt er dette glasset med vann?»
Forskjellige svar ble foreslått av studentene, alt fra 50 g til 1 kg. Læreren svarte: «Den absolutte vekten spiller ingen rolle. Det kommer an på hvor lenge du prøver å holde det.»
«Hvis jeg holder det i et minutt,  er det ikke noe problem. Hvis jeg holder det i en time, vil jeg verke godt  i armen. Hvis jeg prøver å holde det hele dagen, blir du til slutt nødt til å ringe en ambulanse. Vekta er hele tiden den samme, men jo lenger jeg holder det dess tyngre blir det.»
Han fortsatte: «Og sånn er det også med stressmestring. Hvis vi bærer rundt på problemene våre hele tiden, så blir byrdene så tunge å bære at vi ikke vil makte de til slutt.  På samme måte som med vannglasset så må du sette fra deg problemene, klarne hodet og hvile iblant. Vi må lære å gi slipp på de utfordringene vi har, og ikke klamre oss fast til de hele tiden.  Når du har fått hvile, kan du igjen fortsette med utfordringene.
Så,  når du kommer hjem i kveld. så legg tankene om alle dine problemer fra deg en stund. Ikke ta de med deg til sengs. Du kan plukke dem opp igjen i morgen. Uansett hvilke byrder du bærer på nå, så skriv dem ned eller snakk med en venn om dem. Det vil letne på trykket.
Slapp av, plukk dem opp senere etter at du har hvilt. Livet er kort. Nyt det.»


Deretter ga han studentene noen tips til hvordan de kunne forholde seg til  livet:


Aksepter at du noen dager er duen, og at du andre dager er statuen.
Sørg for at ordene dine alltid er myke og søte, bare i tilfelle du blir nødt til å svelge dem.
Kjør forsiktig. Det er ikke bare biler som kan tilbakekalles av produsenten.
Hvis du ikke kan være snill, så vær ihvertfall anstendig nok til å være vag.
Hvis du låner noen 100 kroner og aldri ser den personen igjen, så var det antagelig verdt det.
Det kan være at ditt eneste mål i livet er å rett og slett tjene som en advarsel for andre.
Kjøp aldri en bil du ikke greier å dytte.
Ingen bryr seg om du ikke kan danse. Bare reis deg og dans.
Den andre musen får osten.
Bursdager er sunt. Jo flere du har, jo lengre lever du.
I verden er du bare noen, men for noen er du hele verden.
En virkelig lykkelig person er en som kan nyte naturen på veien når han må ta en omvei.

Kilde: Ukjent

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar