Translate

mandag 22. oktober 2012

Favorittfilmene

Vi ser MYE film. Det er en ting mannen min og jeg har felles. Vi elsker film og en god historie. Saken er bare at vi ikke alltid er enig om hva som er en god historie. Han får ha sine krigsfilmer i fred og jeg setter på eldre filmer (alt laget før 1990...) når han er borte.

Min favoritt liste og hans favorittliste er veldig forskjellig. Når jeg setter min liste er det etter filmer jeg har sett mer enn tre ganger og som jeg kunne tenke meg å se mer enn tre ganger til. Her er den i tilfeldig rekkefølge:

  • Cloverfield: Monsterfilm. Et monster fra gudene vet hvor har dukket opp i New York og er i ferd med å ødelegge byen. Filmet med hånholdt kamera i det vi følger en gjeng venner som forsøker å komme seg levende ut av byen. Elsker måten historien blir fortalt på og så er jeg en sucker for en real monster historie!

  • The Happening: En M. Night Shyamalan film. Han er helt klart min favoritt historieforteller. Alltid litt på kanten av vanvidd... De fleste jeg snakker med har "Den sjette sansen" som hans beste film, men jeg har to andre favoritter. Dette er den ene.
  • Bridesmaids.HYSTERISK! Luv it! Må være århundrets komedie....
  • Singin' in the Rain:Gjorde veldig inntrykk på meg første gang jeg så den. Mitt første møte med de klassiske musikalene med Gene Kelly, Fred Aistair (ikke med i denne) og Donald O'Conner (et komisk geni). Har sett den så mange ganger at jeg har helt mistet tellingen.
  • Breakfast at Tiffany's: Elsker, elsker, elsker. Mest pga Audrey Hepburn tror jeg. Synes hun er så vakker.
  • Gentlemen prefer blondes: I mine øyne Marilyn Monroes beste film. Hun var et virkelig komisk talent. I tillegg til å være det vakreste menneske som noen gang har levd! Jane Russel er jo ikke så verst hun heller...
  • La den rette komme inn: Scary shit!! Denne er så mørk og så guffen, men så uendelig bra! Leste boka etter å ha sett filmen noe som helt klart er feil vei, men jeg elsket boka også. Men denne filmen sitter i ryggmargen lenge etter at den er ferdig. Spesielt sluttscenen!
  • Hitman: Denne er laget over malen til et Playstation spill. Og filmen er vel egentlig ikke noe spes når man ser på plottet. Men elsker den allikevel. Både mannen og jeg. Når det ikke er noe å se på så er det denne vi tar frem! Hovedkarakteren er så übercool at det er ikke til å tro! Digger!
  • The lost boys: Denne er det mange som har et forhold til vet jeg. "Sleep all day. Party all night. Never die. It's fun to be a vampire."  Med åttitallets store helter - Corey Haim, Corey Feldman og Kiefer Sutherland.
  • Yes Man: Jim Carry. Elsker Jim Carry. Ingen ting slår en god komedie! Jim Carry har mange strålende komedier (Fun with Dick and Jane, Dumb and Dumber, Liar liar, Cable Guy, Bruce Almighty) men min personlige favoritt er Yes Man!
Ok, så har jeg en fetisj for Marvel Universe, scince fiction og monstre, men det er jo ikke bare det på denne lista. Selvom ikke alt på lista er noe for enhver så anbefaler jeg allepå det sterkeste :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar