Translate

torsdag 3. januar 2013

Besøk

Jeg trodde jeg skulle få mye besøk i dag, så jeg hadde planlagt å lage sursøt grønnsaksgryte. Den er superrask å lage, supersunn (i disse influensa tider) og så smaker den supergodt. 
Men så viste det seg at det ikke ble mye besøk. Det ble litt besøk i stedet. Så da lagde jeg heller taco. Da blir det gryte til helgen i stedet.

Men her er i hvertfall oppskriften

Sursøt grønnsakgryte

Med deilige grønnsaker som purre, løk, gulrøtter og persillerot smakt til med ingefær og soyasays, kan du trylle frem denne deilige gryteretten nesten på 1-2-3.

Ingredienser

  • 500 g karbonadedeig
  • 1 ss olje
  • 2 stk gulrot
  • 1 stk løk
  • 1 stk purre
  • 1 stk persillerot (eller 1/4 stk. sellerirot)
  • 4 dl vann
  • 2 ss maisstivelse (maizena)
  • 2 ss soyasaus
  • salt etter smak
  • 1 ts revet frisk ingefær
  • 2 ts eddik, 7 %
  • 3 ss sukker 

 

 

Fremgangsmåte

Grovhakk løken, skjær purre i ringer og gulrøtter og persillerot i tynne strimler.
Kok opp vannet og grønnsaker og la det trekke i ca. 5 minutter. Imens brunes karbonadedeigen i en stekepanne.
Tilsett den stekte karbonaden i gryten sammen med soyasaus, ingefær, eddik og sukker.
Jevn gryten med maisstivelsen utrørt i litt kaldt vann. Smak til med salt. NB. Vær forsiktig, for soyasausen er i seg selv veldig salt.
Server gryteretten med kokte poteter eller ris til.

3 kommentarer:

  1. Kommer gjerne suppe en annen dag. Kanskje vi kan lage den sammen på mitt kjøkken....
    Klem :-)

    SvarSlett
  2. Tror jeg har mista krorekturen evnen, eller så er jeg bare trøtt. Mente at jeg kommer gjerne på gryte en annen dag

    SvarSlett
  3. Krorekturen evnen ja... Det sier vel alt. Håper du fikk sove godt :-)

    SvarSlett