Translate

tirsdag 25. september 2012

Favorittbøkene

Jeg har et sterkt (på grensen til syklig?) forhold til bøker. Jeg er en bibliofil bokorm som leser, leser, leser. Avhengig! Både av mengde og innhold. Jeg har en ganske eklektisk smak som går i perioder. Som at jeg et par måneder bare leser Jane Eyre, Stolthet og fordom, Sense and Sensibility osv, mens jeg noen måneder senere er hypnotisert av de syv bøkene i The Dark Tower serien, for så, i det øyeblikket bok syv er lukket, kaster meg over norsk krim. Jeg er også glad i faglitteratur og leser gjerne om forskning, noe jeg mener flere burde gjøre. Følelsen av å lære noe, å ekspandere hjernen sin litt, er helt gull.



Men så er det de helt spesielle bøkene da. De jeg leser om igjen og om igjen og om igjen. Kjære gamle venner. Bøker jeg synes at alle burde stifte kjennskap til.

1. Mio min Mio - Astrid Lindgren
Min aller første store Leseopplevelse! Jeg var åtte år og leste den under dyna tidlig om morgenen før resten av familien sto opp. Og jeg gråt!

2.Hamlet -William Shakespeare
Jeg var 12 da jeg fant Shakespeare. Og forelsket meg. Til tider en noe pretensiøs 12 åring. Inrømmer det. Men forholdet til Shakespeare var ekte. Og da spesielt Hamlet. Kan fortsatt gråte over denne boken. Og leser den ca en gang i året.

3.Fryktens ansikt - Dean Koontz
Det var pappa som la denne boken i hånden min. Da jeg var 16 tror jeg. Mitt første møte med Horror/ Science fiction. Og for en Kjærlighet!! Den boken står nå på hedersplassen i bokhylla mi. Dean Koontz flyter i mellom sjangre, men min første skrekkfulle mageknip "Dette-går-aldri-i-verden-bra-tør-ikke-lese-mer-men-jeg-må!" det var det Koontz som sto for.

4 .A Little Princess - Frances Hodgson Burnett
Denne ble jeg introdusert for av min engelsklærer på videregående. Elsker språket i denne boken. Er vel egentlig en barnebok, men jeg leser den hver jul og har gjort det siden jeg var 17. Et ekstra pluss er at utgaven jeg har på hylla er en gammel paper-back fra 1961.

5. Den uendelige historien - Michael Ende
Jeg hadde først lest "Momo og kampen om tiden" og den var grei nok, men ikke helt min greie, så jeg var ikke overbevist om at "Den uendelige historien" var noe særlig da jeg var på Hoveddeichman og plukket den ut av hylla. Men -what can I say- en gutt som blir en del av historien han leser? I wished it was me all the way! Tanta mi kjøpte den til meg i bursdagsgave etter at jeg hadde holdt en lengre enetale om hvilken fantastisk utrolig seriøst magisk bok dette var.

6. The War of the Worlds - H.G. Wells
Det er litt vanskelig å plukke favoritten min når det kommer til godeste Wells. Dette er mannen som har skrevet "Time Machine", "The Island of Doctor Moreau", "The Invisible Man". Han var født rundt 1860 en gang og skrev Science fiction før dette var oppfunnet. Kan vel egentlig si at det var han som fant opp hele greia. Han skrev fra et annet ståsted enn noen av forfatterne som skriver i samme sjanger i dag, noe som gjør det han skrev veldig spesielt.

7. Frendeløs - Hector Malot
Denne gjorde et uslettelig inntrykk! Den var egentlig ikke skrevet som en barnebok, men ble vel solgt som det på det norske markedet. Den var sterk! Husker jeg ble litt irritert da jeg så serien på TV for jeg hadde et helt annet bilde i hodet mitt av hvordan Remi så ut. Denne boken oppdaget jeg nå at jeg ikke har. Hmmm.. må gjøres noe med. Og når man leter etter en spesiell bok, så hender det at man finner noen fler. (Har funnet mange nye yndlingsforfattere på den måten)

8. Yoga - En livsstil - Maya Fiennes
Yoga bibelen!! Jeg har blitt avhengig av å trene yoga noen ganger i uken. Jeg har forsøkt mange forskjellige retninger innen yoga, men denne boken fikk meg over på Kundalini Yoga. Anbefales! Og har du ikke tenkt til å trene yoga, kan du allikevel bli i godt humør av å se på de nydelige fotografiene i denne boken. Eller lese om Maya Fiennes refleksjoner over livet. Vakker vakker vakker!

9. The Road - Cormac McCarthy
Jeg er vel ikke den eneste i verden som har tenkt noen tanker om hva ville skje om verden slik vi kjenner den gikk til helvete. Rettere sagt: Jeg vet jeg ikke er den eneste fordi jeg har lest en del postapokalyptisk litteratur, men helt ærlig - den beste realistiske postapokalyptiske boken skrevet er Cormac McCarthys "The Road".

10. The Stand - Stephen King
Helt til sist på min topp ti - min absolutte favoritt. Stephen King. Med hans absolutte Mesterverk. "The Stand". Han har skrevet så utrolig mye (og jeg har lest det meste) og det finnes bøker som er bedre skrevet enn "The Stand". Men denne mursteinen av en bok tar deg med på en reise som er uforglemmelig. Elsker. Elsker. Elsker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar