Translate

søndag 29. juli 2012

Washington DC (Onsdag 27.juni) - On the Road again...

Vi sjekket ut av Park 79 klokka åtte om morgenen med en plan om å ta the subway ned til Penn Station, men det sto en yellow cab rett utenfor, så da ble det den i stedet.

Park 79 Hotel

På Penn Station var det morgenrush, men det var enkelt å hente ut togbillettene vi hadde bestilt, så vi fikk tid til å kjøpe oss frokost på Dunkin' Doughnuts (gotta love the american life) Vi inntok frokosten på ca 1000 kcal hver i en "holding area" med god utsikt til Amtraks Canine Team og en tv som kjørte info på repeat om at "man ikke trenger være redd for terror, men...." Beroligende...?

Men det ble en deilig togtur! Langt i fra NSB det her. Gode seter, masse benplass og utsikt til Small Town America. Litt store byer også ettersom vi kjørte gjennom Baltimore og Philadephia.

Philadelphia

På Union Station i DC var det litt taxi kø og taxien var litt dyrere enn i New York, men det gjorde faktisk ingenting når vi fikk sjekket inn på hotellet vårt, Morrison Clark Hotel. Hotellet ble bygd i 1864 og da var det en viktoriansk herregård. Denne ble siden gjort om til et hotell og er nå på listen for "National Trust for Historic Preservation". Nydelig er det uansett!! Rommet vårt var enormt. Vi hadde opprinnelig bestilt et rom med en dobbelt seng ettersom det var alt som var tilgjengelig da vi bestilte,  men uten omkostninger så fikk vi et rom med to dobbeltsenger. Og det var peis. Og lysekrone. Og badekar. Og kaffetrakter!!

Det vakre hotellet vårt

Rommet vårt (som var for stort til å få med på et bilde)

Etter å ha sjekket inn ruslet vi ned 11 th street og gikk innom Hard Rock Cafe og spiste en veldig god kyllingsalat. Etterpå var vi innom en turistsjappe og kjøpte kort og vann. Så tok vi en guidebuss av typen hop-on hop-off. Denne var også dyrere enn i New York - $45, men den tok oss rundt store deler av Washington og vi fikk se den vakre gamle boligbebyggelsen og alle ambassadene. Og vi fikk se ganske mye som var relatert til Kennedy familien. Bl.a. kafeèn der President Kennedy fridde til Jackie.

Pent og grønt i Washington DC

Karakteristiske bygninger i den gamle delen av byen

Her har JFK bodd

Enda en bygning som har vært eid av Kennedy familien

Dessverre var dette den siste bussen for kvelden så da vi kom til Union Station måtte vi gå av. Vi gikk inn på stasjonen for å finne oss et toalett, men endte opp med å spise en pizzamiddag der også. Etter å ha spist tok vi metroen tilbake til 11 th.

Et ganske merkelig betalingssystem på metroen. Først må du finne ut hvilken stasjon du er på (og listen dette sto på var i random rekkefølge etter hva jeg kunne se for det var ikke alfabetisk eller geografisk basert...) og så hvilken stasjon du skulle til og så måtte du finne ut hvilken farge som sto på tiden du reiste på og antall kilometer for å kunne regne inn prisen. Da kunne du taste de nødvendige kodene inn i en maskin for å få prisen opp på displayet og så måtte du betale nøyaktig pris. Alt overskytende ble beholdt av maskinen. En veldig snill dame kom bort og hjalp oss. "I don't work here, I just know these machines are terrible". Et perfekt eksempel på det vi opplevde med amerikanere; blide, imøtekommende, hyggelige og hjelpsomme. Men når jeg tenker tilbake på det så så vi vel ganske fortvila ut.

Vel tilbake i 11th street tok vi en liten tur for å kjøpe vann på Corner Store før vi kunne ta heisen opp i tredje etasje og de enorme sengene våre og planlegge påfølgende dag.