Translate

torsdag 26. juli 2012

New York (søndag 24.juni)

Det var to spente jenter (eller damer) som satt på Gardermoen og ventet lørdag 23.juni.
 Frøkna (aka verdens beste reisekompanjong) venter på OSL

Følelsen av en evighet med eventyr foran oss var slående. Jeg elsker flyplasser og det å være på reise! Og selvom turen over dammen (via London) var på 13 timer var jeg fylt av en euforisk følelse i det vi gikk ut av Newark flyplass for å finne oss en taxi. Kroppen var sliten, men hodet opererte på høygir for å ta til seg alle inntrykkene. For det første var det varmt og ganske klamt og det å kjøre inn i New York om natten med alle de fantastiske lysene var ganske så utrolig.

Vi hadde bestilt rom på Park 79 Hotel som ligger i W 79th Street. Lite, koselig, i et hyggelig strøk, rett ved siden av Museum of American History og Central Park. Blid, serviceminded betjening og deilig kaffe på morgenen. Det eneste var aircondition anlegget, de karakteristiske boksene i vinduet. Vi vendte oss til det etter hvert, men med en gang så var det litt vanskelig. Som Frøkna sa; "Med den lyden er det som å sove på kjølerommet på Kiwi...."

Vi våknet søndag morgen til en varm og solfylt dag. Vi var oppe klokka ni (selvom vi skrudde av lyset klokka to natten før) og etter en kjapp kaffe ruslet vi over til Central Park. Frokosten, en pølse og en flaske vann ble inntatt på en benk i parken.

Central Park var fantastisk. Der og da forelsket jeg meg i New York!

Vi vandret rundt i parken og så ut i 5th Avenue. Vi spiste og handlet og nøt lydene, luktene og den intense pulsen som denne byen hadde. Vi var en tur innom "Madam Tussauds". Gikk også rett på Gay Pride Parade. :-)

Etter å ha sett paraden gikk vi opp i Empire State building. Vi har fått beskjed av alle vi har snakket med at dette kom til å bli et helvete på jord i "køståing", men så var det helt problemfritt å komme seg inn :-)
Heisen opp i 80nde etasje og så ny heis opp i 86nde etasje. UUUUUTROLIG utsikt!!!

Flat Iron building

Etter å ha ruslet noen timer bestemte vi oss for å kjøpe en billett på en Hop-on-hop-off turistbuss. Det lureste vi har gjort på hele turen! Vi tok turen over Brooklyn Bridge! Fikk oss en runde i Midtown, the village, Chinatown og Brooklyn. Fikk også med oss en fantastisk utsikt til Manhatten skyline. Vel tilbake på Times Square hadde mørket senket seg og det blinket i lys overalt!!! Ble nesten litt svimmel av å stå der...

Vi ruslet et stykke opp Broadway før vi vinket til oss en yellow cab og satte kursen for hotellet. Deilig å strekke seg litt på senga da vi kom tilbake... :-)

Husker ikke en gang at jeg la hodet på puta. Sovnet momentant i det vi skrudde av lyset.