Translate

søndag 26. mai 2013

Mandelkjeks

Min kjære jobber og jeg er alene med jentene. En dag helt uten planer. En dag uten planer skjer en gang hvert skuddår tror jeg . Idag har vi bakt mandelkjeks. Oppskriften fant jeg på bloggen til Caroline Eriksen aka Fotballfrue. Hun har modifisert Fedon Lindberg sin cookiedeig. Endte med at jeg modifiserte litt selv. Oppskriften skulle gi 15 stykk og men min versjon og størrelse ga 11 stykk.

Her er den opprinnelige oppskriften:
♥ 50 gram smør 
♥ 2 dl. malte mandler 
♥ 1/2 dl. sukrin 
♥ 2 ts. kanel 
♥ litt salt

Selv så gadd jeg ikke male mandler. Hadde mandelmel stående så jeg brukte litt under 2 dl av det istedet. Og jeg brukte Sukrin Gold og ikke så mye som 1/2. Liker ikke den kalde smaken som kommer når det blir for mye Sukrin. Brukte litt over halvparten av det oppskriften sier. Mandelmel trenger mer fukt så jeg måtte bruke 70 g smør. Men resultatet ble vellykket. Ingen kjeks igjen med andre ord.

Her er fremgangsmåten:
Først smeltet jeg smøret. Jeg blandet så alt det tørre sammen i en bolle og helte smøret over. Etter å ha rørt det godt sammen fikk det stå og avkjøle seg litt før jeg laget små kuler som jeg forsiktig presset flate på et brett med bakepapir. Stekte de på 160 grader i 15 minutter. Avkjølte i ca. 30 min etterpå. Fotballfrue skrev at dette var viktig slik at de skulle bli sprø og ikke smuldrer når du tar i dem. Og det vil man jo ikke :-) 

Hvis man ikke tar med steketiden ventetiden tok det meg et kvarter å lage disse kjeksene. Med andre ord greit å ha på reportoaret hvis noen skulle dukke opp på uventet besøk. Og bonus er at de er glutenfrie (Og med med melkefritt smør så blir de laktosefrie også) :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar