Translate

søndag 17. mars 2013

Å velge følelsen

Jeg har tenkt en del på dette med valg og hvor lang rekkevidde det har. Jeg er bevisst på at alt er et valg og eier alle mine handlinger fullt og helt, både de gode og de dårlige. Det gir mye styrke kjenner jeg. Det å ikke måtte finne ut hvem sin feil det er for at livet mitt ikke fungerer på dårlige dager. For det er alltid min feil. Det høres kanskje ille ut, men la meg forklare.

Jeg sier ikke at det min feil når banen er forsinka eller noen stjeler noe som tilhører meg eller en person ikke helt klarer å se at det de sier gjør vondt for meg å motta. Og at en person velger å være drittsekk er ikke min feil.

Styrken ligger i at jeg eier et valg: Hvor mye kraft velger jeg å gi disse tingene? Skal jeg gå og gnage på det som har skjedd resten av dagen, uka, måneden eller skal jeg se det for det det er - noe utenfor meg - og la det gå?
 Det er ikke enkelt å la det gå, men når man klarer det er det veldig tilfredstillende og den dårlige dagen "in the making" snur og blir noe helt annet.

Det at jeg eier mine reaksjoner, mine følelser og mine tanker. Og det å lære seg til å være herre over de, ja det gir styrke det! Om du velger å være sur, ja da er det ditt valg og jeg trenger ikke la meg trekkes ned i din sump. Den er din og den skal du få ha alene. Om du er usikker og sier sårende ting på grunn av det, så skal jeg se det for det det er, dine følelser, ikke mine, og la deg få eie de selv. Ikke putte de i min ryggsekk.

Jeg er ikke wonderwoman og klarer ikke dette hele tiden, men jeg klarer å forsøke og da er jeg i hvert fall halveis. 



1 kommentar:

  1. Hei snupp!
    Godt reflektert. Absolutt noe jeg må øve mer på! Jeg er veldig flink til å snu andres dårlige dag....elsker å få de rundt meg til å smile...så kommer jeg hjem drittsur selv..

    Ja...vi har alle vårt, ikke sant?

    Har du to jenter? Jeg har en gutt. Han er min lille venn på 20 år og to meter. Absolutt en drøm av en sønn, men helsefrik, så her må jeg gjemme Nugattien sånn at jeg ikke får kjeft og foredrag om kalorier og hva sunn mat har å si for både det ene og det andre.
    Jeg vil absolutt være med på, og gleder meg til neste møte. Jeg må bare komme meg inn i treningsrutinen igjen sånn at jeg får plass i flysetet.

    I dag har jeg oppdaget at Tom Egeland ha skrivekurs, i Dublin i oktober. Jeg ELSKER Dublin, og jeg har tenkt å melde meg på. (18-21 oktober)...
    (Inspiratours.com)

    Ønsker deg en god ukestart!
    Klem, M

    SvarSlett