Translate

mandag 11. juni 2012

Planlegging

 På onsdag skal 7 åringen ha barnebursdag og her planlegges det så det ljomer etter. "Og når vi har danseleken så gjør vi sånn som det her", sier hun og viser meg et lite innøvd nummer. "Ok, så vi skal ha danseleken?", sier jeg og skriver meg bak øret at jeg må finne noe musikk og sjekke om de har cd-spiller på grendehuset. "Men du vi har snakket om det her før, ikke sant. Du er nødt til å avtale med meg først hvis det er noe spesielt som skal skje på festen din, for det er ikke bare sånn at ting skjer helt magisk og av seg selv." Hun ser på meg og himler med øynene. Men jeg legger merke til en liten usikkerhet på slutten der så jeg tror nok at hun skrev litt bak øret selv: "Husk gi beskjed til mamma, sirkusbursdag skjer ikke på magisk vis av seg selv." I hvert fall håper jeg det var det jeg så...

En ting har vi hvertfall avklart for lenge siden og det er hva de skal spise. Hun er jo delvis sunnmøring så dette med kakene har hun lagt inn bestilling på for lengst. En favoritt hos store og små er en mel og sukkerfri (helt vilt!- I know!) sjokoladekake. Den er helt sinnsykt god. Fant den på den fantastiske bloggen http://passion4baking.com/ Advarsel - ikke gå inn her hvis du er sulten. Dette er bare sikle, sikle. Kaken er faktisk så god at barna begynte å gråte sist gang jeg bakte den og det var tomt. Det anbefales også å lese Manuela (eier av nevnte blogg) sin bok "Love, Manuela".  Oppskriften på den nevnte kaken er som følger:

Flourless Chocolate Cake:
  • 450 g sjokolade ( 70%)
  • 230 g smør
  • 8 store egg ( kalde)
  • kaffe eller sjokolade liquor 
  •  
  • Smelt sjokolade i mikro i et minutt, tilsett smør og varm det i 2-3 omganger, mens du hele tiden rører i det.Når du tar det ut fra mikron, er det enda masse klumper i, men bare rør og rørt så blir det superbra!Tilsett litt kaffe eller sjokolade liquor, og rør det godt sammen.Legg sjokolade blandingen til side. Miks eggene til eggedosis i en mikserbolle. Tar ca 5 min.Hell i den smeltende sjokoladesausen.Helt til du får en herlig sjokolade krem.Viktig at du smaker på den før du steker kaken, slik at du kan bedømme om du liker smaken eller ikke. Kanskje du syns at den kan trenge litt mer liquor. Hell røra i en smurt kakeform Varm opp litt vann og lag et vannbad i en stor bakeplate med høy kant. Selve formen til kaken skal være 20 cm i diameter. Jeg dekker hele formen godt med aluminiums folie på utsiden, slik at det ikke kommer noe vann i den mens kaken stekes. Sett det hele i en for-varmet ovn på 140 C,  i cirka 25 minutter.Etter 25 minutter er kaken fortsatt ganske løs, men toppen ser ut som en brownie kake.Sett den i romtemperatur til den er avkjølt,  så setter du den i kjøleskapet over natten for å få best resultat.
Bringerbærkremen lager du slik:
Bringebærkrem:
  • 5 dl fløte + 1 dl sukker
  • 4 gelatin blad
  • 100 g bringebær puree
  • 2 ss sitron juice
  •  
  • Varm opp bringebærpuree, fjern kjelen bort fra komfyren og  tilsett gelatin som først har ligget i kald varm i ca. 5 minutter. Visp sammen fløte og sukker. Tilsett litt av fruktpureen ( som nå har blitt litt stivere på grunn av gelatinen)  i kremen. Rør inn litt om gangen, og på slutten tilsetter du 2 ss med sitron juice for å få en ekstra frisk smak. En utrolig frisk krem som passer godt mellom kakebunner eller oppe på en kake. Legg bringebær kremen på kaken som fortsatt ligger i kakeformen. Sett kaken i fryseren i 30 minutter. Har du god tid kan du sette den kaldt i kjøleskapet i minst 2 timer. Det er veldig fint å pynte kaken med ferske bringebær og sjokoladeblad. Og så er det bare å nyte!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar