Translate

lørdag 1. juni 2013

Vaner for et rent hjem

Som tidligere sagt var jeg uken som var litt tom for energi. Mye av grunnen er at jeg bruker mye tid å krefter til å tenke på alt som må gjøres og huskes, samtidig som jeg hangler litt. 

Mannen min har det på samme måten og på søndag spurte han meg om jeg vær så snill kunne vaske vinduene mens han var på jobb. Det var en ting han skulle ha fikset for lenge siden som stadig hadde blitt nedprioritert. Jeg vet hvordan sånn mental støy er, så jeg sa ok. Og valpeblikket hjalp meg jo litt på vei det og.

Nå er det bare slik at jeg var alene med to små hele dagen og var jo som sagt ikke i form og etter å ha vasket noen runder med klær, fyllt og tømt oppvaskmaskinen et par ganger, laget lunsj, middag og bakt mandelkjeks så var jeg ikke helt i slag til å vaske vinduer. Etter å ha laget kveldsmat og lagt jentene var jeg i hvert fall 100% overbevist om at hvis jeg skulle vaske vinduer ville jeg falle om og dø. Satte meg i sofaen og så på de skitne vinduene.

Og ga meg selv en skjennepreken. "Slutt og tull. Du klarer ikke slappe ordentlig av før du gjør det. Så gå å gjør det!" Fylte bøtta. Vasket vinduene. Ti minutter etterpå sitter jeg i sofaen med skinnende rene vinduer. Og skinnede ren samvittighet. Og for ikke å snakke om hvor overrasket over hvor fort det gikk. 

Denne opplevelsen har resultert i at jeg har adoptert en plan:
(inspirert av Emilie Barnes)

Mandag: Vaske buret til hamsteren 15 min
Tirsdag:  Støvsuge leiligheten 15 min
Onsdag: Tørke støv 15 min
Torsdag: Vaske badet 15 min
Fredag: Gå over kjøkken, bla, vaske håndtak, evt .vaske kjøleskap. 15 min
Helgen: Andre prosjekter eller INGENTING!

Dette er kun rengjøring, ikke plukke opp og rydde, men på denne måten vil jeg få et rent hus på magisk lite tid. Har nå forsøkt det i en uke og jeg må si det funker veldig bra. Da kan jeg også legge rydde-og-plukke-opp-ansvaret på resten av familien. For jeg mener, herre gud, jeg vasker jo hver dag, lissom :-)

Cluet er at alt tar så lang tid. I hodet. Men det er utrolig hvor fort ting går hvis du bare tar deg sammen og gjør det. Og kun den ene tingen. Ikke multitasker. Prøv da vel.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar